„Idąc na przód, patrząc w tył – podejmujemy działania na rzecz ochrony dziedzictwa: przyrodniczego, kulturowego i wartości” – to nazwa projektu Erasmus+, który po raz pierwszy realizuje Szkoła Podstawowa nr 2 w Wieluniu. Placówka rozpoczęła współpracę międzynarodową z innymi pięcioma szkołami w Unii Europejskiej: z Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Rumunii i Włoch. Dzięki udziałowi w programie uczniowie zrozumieją, czym jest dziedzictwo i będą uczyć się o sobie wzajemnie – o kulturowych, przyrodniczych i demokratycznych wartościach w krajach partnerskich. Ze względu na trwającą wciąż pandemię w kraju i na świecie spotkania obecnie odbywają się online.
W roku 2019 nawiązaliśmy współpracę z pięcioma innymi placówkami, które znajdują się na terenie innych krajów Unii Europejskiej – mówi Małgorzata Kozłowska, nauczycielka języka angielskiego. – Nasza współpraca była wynikiem odwiedzin nauczycieli oraz uczniów ze szkoły w Waltrop, którzy przybyli do Wielunia ze względu na obchody związane z wybuchem II wojny światowej. Udało nam się zaprzyjaźnić i zostaliśmy zaproszeni do współpracy przez nauczycieli z Niemiec i zachęceni do udziału w projekcie. Ze względu na pandemię koronawirusa pewne działania musiały zostać zmodyfikowane i odbywają się za pośrednictwem internetu. Pierwsze takie spotkania odbyły się w listopadzie, kolejna tura odbyła się w grudniu. Uczniowie codziennie łączyli się za pomocą platformy, żeby się poznać, żeby ze sobą porozmawiać. Mamy ogromną nadzieję, że sytuacja pandemiczna wróci do normy i będziemy mogli podróżować. Bardzo na to czekamy. Mamy nadzieję, że spotkamy się osobiście, bo w tym jest największa wartość, żeby naocznie doświadczyć tego wszystkiego, poznać swoich rówieśników, a dla nas nauczycieli to też jest nowe doświadczenie, jesteśmy ciekawi efektów i czekamy na spotkania.
Program jest realizowany dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej, nasza szkoła otrzymała grant w wysokości 20 406 euro – uzupełnia Aleksandra Pawłowska, nauczycielka języka niemieckiego. – W projekt są włączeni różni nauczyciele. Był zorganizowany konkurs na logo naszego projektu, wygrała praca, która została zaprojektowana przez jedną z uczennic klasy siódmej. Było bardzo duże zaangażowanie uczniów w ten projekt, bo wpłynęło 100 prac, więc nie tylko wybrana młodzież bierze w tym udział, tak naprawdę mają szansę wszyscy. Nasze grono pedagogiczne dzięki wsparciu dyrekcji będzie mogło w szerszym gronie w tym uczestniczyć. To okazja, aby szkolić się, zwiększać swoje umiejętności i kompetencje językowe.
Uczniowie są zadowoleni z udziału w projekcie, są bogatsi o nowe doświadczenia, wiedzę i nowe międzynarodowe przyjaźnie.
Przeważnie zajmujemy się dziedzictwem kulturowym – mówi Wiktoria Klatka. – Nauczyliśmy się pracować w nowych programach multimedialnych, podszkoliliśmy język i mogliśmy nawiązać nowe kontakty z rówieśnikami z innych krajów, co skutkuje nowymi przyjaźniami. Każdy kraj ma inną kulturę, inne tradycje, każdy kraj wniósł i pokazał nam coś nowego, czego w naszym kraju nie ma. Są to np. różne święta, których nie obchodzi się u nas w Polsce. Przykładowo taniec, ludzie tam tańczą i śpiewają, wychodzą na ulice, a u nas to wygląda zupełnie inaczej. W maju mieliśmy spotkanie w ramach projektu. Przygotowywaliśmy prezentacje multimedialne na temat zabytków, musieliśmy przeczytać fragment książki, podczas tych zadań tworzyliśmy prezentację, projektowaliśmy różne ulotki i plakaty, co było dla nas nowym doświadczeniem. Te projekty są nam bardzo przydatne i bardzo pomocne, dużo się nauczyliśmy i jak miałabym okazję wziąć jeszcze raz udział w tym projekcie, to na pewno bym się zgodziła.
Ulepszyliśmy znajomość języka angielskiego, poznaliśmy dziedzictwa innych krajów, co jest dla nich ważne w ich historii, mogliśmy również zaprezentować, co jest dla nas ważne – dodaje Jakub Luchter, uczeń. – Nauczyliśmy się pracować na nowych programach i poznaliśmy nowych przyjaciół.
Projekt będzie realizowany przez dwa lata, do sierpnia 2022 roku.
Fot. Szkoła Podstawowa nr 2 w Wieluniu