Blisko 6,5 mln zł – na tyle prognozowany jest przyszłoroczny wpływ z podatku od środków transportu w gminie Wieluń. To o 100 tys. zł więcej niż w mijającym roku. Na ostatniej sesji Rady Miejskiej radni wyrazili zgodę na obniżenie stawek podatku od środków transportu. To oznacza, że w przyszłym roku dla wszystkich rodzajów pojazdów będą one na najniższym poziomie.
W dwóch przypadkach mimo że podatki będą najniższe, to wzrosną, bo wynika to z obwieszczenia Ministerstwa Finansów. Od ciągników siodłowych 3-osiowych powyżej 31 ton z kwoty 1382 zł podniesiono do1460 zł, a od przyczep i naczep 3-siowych powyżej 38 ton z 922 zł do 980 zł.
Radna Anna Dziuba-Marzec:
To uzasadnienie nie pokrywa się z tym, co państwo później zamieścili w tabeli jako symulację. Tam nie ma takich kwot. Jeżeli chodzi o uzasadnienie trzech projektów, które zobaczyliśmy w ciągu miesiąca, to nie ważne, co państwo robią, przybędzie nam 100 tysięcy. Dość ciekawe, że niezależnie, w którą stronę kiwam, to samo się dzieje. Skorzystałam z tej tabelki na tej zasadzie, ponieważ podniesiono stawki w związku z obwieszczeniem ministra finansów i gdybyśmy zostali przy tamtym projekcie, to mieli państwo dość dziwne uzasadnienie. Według symulacji wychodzi, że to nie jest 100 tys. zł, tylko gdybyśmy podnieśli stawki, to do budżetu wpłynęłoby 831 tys. zł. Mam propozycję, aby pan jeszcze raz przedłożył projekt uchwały, wówczas do budżetu wpłynęłoby nie 100 tys. zł więcej, a ponad 800 tys. zł. A to jest równica.
Radny Radosław Wojtuniak:
Zagłosuję za tym projektem uchwały. Burmistrz deklarował na ostatniej sesji, że obniżenie tych stawek spowoduje wzrost dochody i liczę, że to będzie większy wzrost niż te 100 tys. zł niż w uzasadnieniu.
Radny Tomasz Akulicz:
Wielokrotnie mówił pan, że prowadzi rozmowy z firmami, które zajmują się leasingiem i chciałyby przenieść się do Wielunia. Czy w rozmowach deklarował pan, że będzie chciał obniżyć podatki os środków transportu?
Burmistrz Paweł Okrasa:
Na szybko policzyłem to co powiedziała pani Anna Dziuba-Marzec. Nie wiem, skąd pani wzięła kwotę 800 tys. zł. Jeżeli mamy 3122 naczepy na naszym stanie i wzrost od tych 3122 wzrost jest złotych dokładnie 200 tys. zł na naczepach. 1780 ciągników razy 70 zł, to 124 tys. zł. Daje to 330 tys. zł, jeśli ten stan będzie ciągle ten sam, a to jest stan płynny. W 2015 roku obniżyliśmy od tych dwóch rodzajów środków transportu podatek do najniższych. Był to postulat Wieltonu wspólnie z firmami leasingowi. Jeśli firmy mają naczepy leasingowane z Wieltonu rejestrować w Wieluniu, to ten podatek musi być na poziomie najniższym jak w innych miastach, gdzie te firmy mają swoje siedziby. Wielton jest aktywny, aby te leasingi tutaj sprowadzać.
Jak wyjaśniał burmistrz, w ciągu ostatnich 3 lat w Wieluniu oddziały otwarły cztery nowe firmy leasingowe. Trwają rozmowy z jeszcze jedną firmą.
Jeżeli chcemy nie tylko rejestrować ciągniki i naczepy po najniższych stawkach, to musimy też od innych pojazdów obniżyć stawki, żeby te firmy leasingowe miały dla klientów dobrą ofertę. Miastem głównym, na którego widać sporo tablic to Grodzisk Mazowiecki. Ma wszystkie podatki najniższe i kumulują rejestrację. Chcemy trochę z tego tortu pozyskać. I wzorem tego, co było w przypadku najbardziej popularnych naczep i ciągników – wzrost tego dochodu jest znamienny. W 2014 roku było to około 2 mln, za 2022 rok ponad 6,5 mln zł, czyli pół mln zł więcej niż w roku ubiegłym. To też to, że ileś firm, które mają po pięć-siedem środków transportu z okolic w Wieluniu też otwarły swoje przedstawicielstwa i płacą podatki tutaj. Głównym źródłem dochodów dla nas są spółki leasingowe i one kierują się tylko rachunkiem ekonomicznym. Na pewno tak jak to słusznie zauważył radny Wojtuniak, jest to pewna baza do dalszych rozmów, by zwiększyć rejestracje też w innych grupach, nie tylko w tych popularnych. – dodawał Okrasa.
Czy konsekwencją obniżenia podatków będzie obniżenie subwencji a jeśli tak, to o jaką kwotę? – dopytywała Anna Dziuba-Marzec.
Jeśli chodzi o subwencję, to musimy pamiętać, że państwo kreujecie teraz stawki podatku na 2023 rok, odbicie w subwencji będzie to miało w 2025 roku. – wyjaśniała Anna Podgórniak, skarbnik gminy Wieluń – Druga sprawa, nie wiemy, jak będą się kształtowały dochody na poziomie całego kraju, bo to czy Wieluń otrzyma dodatkową porcję subwencji, wyrównawczą miejmy nadzieję, że nie otrzyma, bo to dla gmin, gdzie dochód podatkowy jest niższy na mieszkańca niż na obecnym poziomie w Wieluniu, więc możemy liczyć na część równoważącą. Czy otrzyma Wieluń równoważącą? Musimy zobaczyć, jak wykonają się dochody podatkowe na tle całego kraju w 2023 rok. Druga sprawa – środki transportu to jedna sprawa, jest też podatek od nieruchomości, rolny i leśny. Ustawodawca zakłada, że wykonanie podatku jest takie w gminie Wieluń, jak gdyby zostały uchwalone stawki najwyższe. I tak jest rozliczany dochód na mieszkańca. Nie tylko ja, ale mogę się pokusić o stwierdzenie, że nikt w Polsce całej, nie jest w stanie teraz powiedzieć, o ile będzie subwencja mniejsza czy większa, jeśli będą dokonane takie kroki. To jest czas przeszły plus dwa lata – musimy mieć wykonanie Polski, jakie jest wykonanie Wielunia i wtedy jest naliczana subwencja.
Posłuchaj dyskusji z sesji Rady Miejskiej:
W głosowaniu brało udział 20 radnych, 17 było za podjęciem uchwały, 2 przeciw a 1 wstrzymał się od głosu.