Na czwartek 9 czerwca zaplanowano kolejną sesję Rady Miejskiej w Wieluniu. W planach obrad znalazł się m.in. punkt dotyczący rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Jarosława Rozmarynowskiego.
O kontrowersjach, które pojawiły się wokół dostarczania przez księgarnię Globus, której właścicielem jest Jarosław Rozmarynowski, towaru do placówek i szkół w gminie Wieluń już informowaliśmy. Radny zgodnie z prośbą przewodniczącego Rady Miejskiej w Wieluniu dostarczył mu swoje uzasadnienie do tej sprawy. W piśmie z 19 maja czytamy:
Miałem i mam pełną świadomość funkcjonowania jako radny i przedsiębiorca, na styku z mieniem gminnym. Żaden przepis nie zakazuje przedsiębiorcom zasiadania w radach gmin, powiatów czy sejmikach wojewódzkich.Jedynym ograniczeniem jest zakaz wykorzystywania do prowadzenia działalności gospodarczej na majątku samorządowym. Z opinii Adwokata Ernesta Ziemianowicza:
„Zgodnie z treścią art. 24f ust. 1 i 2 powyżej wskazanej ustawy, radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Jeżeli przed rozpoczęciem wykonywania mandatu radny prowadził taką działalność, jest zobowiązany do jej zaprzestania w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania. Wskazane przepisy zapobiegają zatem sytuacji, w której radny, korzystając ze swoich przywilejów, dążyłby do uzyskania preferencyjnych warunków, na jakich korzystałby z mienia komunalnego, zwłaszcza z pominięciem innych potencjalnych przedsiębiorców….Zgodnie z dosłownym rozumieniem wskazanego przepisu ustawy o samorządzie gminnym, zakazem objęta jest działalność gospodarcza z wykorzystaniem mienia komunalnego. Termin „wykorzystanie” brzmi jednakże zbyt ogólnikowo, choćby dlatego, iż wykorzystywanie, a korzystanie, rozumiane są w codziennym języku nieco odmiennie. Zgodnie zaś z zasadami wykładni, jeżeli przepis w dosłownym brzmieniu nie jest dostatecznie klarowny, należy stosować pomocnicze reguły, odnoszące się do celów, jakie dana regulacja ma spełniać…. I tak, zgodnie z celowościową wykładnią art. 24f ust. 1 ustawy, „wykorzystanie” należy rozumieć jako korzystanie z danego mienia przez radnego na uprzywilejowanych zasadach, z pierwszeństwem przed innymi uprawnionymi. Tylko zatem w sytuacji, gdyby radny używałby swojego stanowiska i wpływów celem uzyskania dogodnych dla siebie warunków przejęcia mienia komunalnego, zastosowanie ma zakaz zawarty w art. 24f ust. 1 ustawy. Regulacją nie są objęte okoliczności, w których radny, prowadzący działalność gospodarczą, korzystał z tego mienia na warunkach powszechnie ustalonych, dostępnych dla wszystkich uprawnionych. Takie rozumienie przepisu jest powszechnie aprobowane przez sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny (np. w wyroku z dnia 31 stycznia 2013 r. II OSK 2926/12, por. także wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 marca 2018 r. II SA/Wa 1509/17 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 11 czerwca 2014 r., II SA/Bd 571/14)”. / https://lwowecki.info/radny-gminy-nie-ma-zakazu-wykonywania-dzialalnosci-gospodarczej/. Opinię powyższą przytaczam, jako uzupełnienie przytoczonej wcześniej przez radcę opinii, że należy wnikliwie zanalizować każdy konkretny przypadek.Współpraca Księgarni GLOBUS z jednostkami kultury.
MIEJSKO-GMINNA BIBLIOTEKA PUBLICZNABiblioteki publiczne zostały zorganizowane w formie instytucji kultury, w sposób zapewniający mieszkańcom dogodny dostęp do materiałów bibliotecznych i informacji. Według art. 2 ustawy o bibliotekach mają do nich również zastosowanie przepisy ustawy o prowadzeniu działalności kulturalnej. Rozdział drugi tej ustawy określa zasady funkcjonowania instytucji kultury. Wynika z niego, że Biblioteka Narodowa jest państwową instytucją kultury, a biblioteki JST – samorządowymi instytucjami kultury. Ich organizatorami są odpowiednio Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz JST. Instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora (art. 14 ust. 1 i ust. 3 ustawy o bibliotekach). Instytucja kultury z urzędu podlega wpisowi do rejestru. W tym miejscu dodam, że płatnikiem i zarazem odbiorcą faktur wystawianych przez Księgarnię GLOBUS, były te jednostki, nie zaś Gmina Wieluń. Czy Księgarnia GLOBUS była traktowana preferencyjnie, przez dyrektorów jednostek. Skupię się przede wszystkim na Bibliotece, gdyż wnioskodawcy wielokrotnie wyrażali zdziwienie ilością wystawionych faktur i skalą zakupów. Wątpliwość budził sam fakt takiej współpracy. Zapewne nie było to spowodowane zła wolą, a jedynie nieznajomością branży i zasad jakie w niej funkcjonują.
Odpowiedzi udzieliła Pani Dyrektor Iwona Podeszwa w piśmie do Przewodniczącej Komisji Zdrowia i Polityki Społecznej.
„ Informuję, że polityka zakupu książek do biblioteki opiera się na dwóch podstawowych zasadach tzn:
– zakupu konkretnych tytułów zgodnie z zapotrzebowaniem czytelniczym;
– zakupu książek za jak najniższą cenę;
Instrukcja w sprawie wydatkowania środków publicznych z budżetu Miejskiej i Gminnej Biblioteki Publicznej w Wieluniu nie zobowiązuje do kwoty 3000,00 netto do pisemnej dokumentacji w zakresie przedmiotu zamówienia, ustalenia szacunku zamówienia, wyboru wykonawcy. Zakupy książek do biblioteki dokonywane są z większą częstotliwością i za mniejsze kwoty, żeby umożliwić czytelnikom jak najszybszy dostęp do nowości w miarę ich pojawiania się na rynku wydawniczym. Zakup książki nie jest bowiem równoznaczny z jej jednoczesnym udostępnieniem dla czytelników, to proces wymagający kilku etapów pracy bibliotekarza. Pomimo uproszczonych procedur, każdemu zakupowi książek do zbioru towarzyszy rozeznanie cenowe u dwóch potencjalnych kontrahentów. Ostatecznie wybieramy ofertę sprzedawcy, która po podsumowaniu zakupu jest niższa lub na tym samym poziomie cenowym, ale kontrahent zapewnia szybsza dostawę do biblioteki”.Księgarnia GLOBUS, zapewnia swoim klientom, nie tylko lepsze warunki cenowe, ale także dostawę maksymalnie szybką , gwarancję na reklamowane produkty bezterminową i co najważniejsze – wysoką częstotliwość dostaw – która powoduje, że Biblioteka otrzymuje nowości niemal w dniu premiery, a Czytelnik w ciągu paru dni.
Spełniam surowe kryteria, które są zasadą dla Biblioteki wieluńskiej. Księgarnia wystawia kilkadziesiąt faktur rocznie a średnia wartość brutto, nie przekracza 2000,00. To jest ta specyfika branży i dostawcy lokalnego, który poziomem zaopatrzenia, merytorycznym doradztwem i szybkością zaspokajania potrzeb czytelniczych – wypracowanym przez 32 lata współpracy z wieluńskimi jednostkami – osiągnął poziom, który jest doceniany nie tylko na rynku lokalnym.
W piśmie Rozmarynowski zapewnia, że czasy pandemii były trudne dla lokalnych podmiotów, które musiały się na pewien czas nawet zamknąć. Do wyjaśnień dołączył opinie mieszkańców-klientów. Jak zaznacza, świadomie nie przepisał firmy na żonę, bo nie czuł się jak ktoś, kto będzie się dorabiał na majątku gminy. W projekcie uchwały o wygaśnięciu jego mandatu czytamy uzasadnienie zamieszczone przez przewodniczącego Piotra Radowskiego:
(…)zgodnie z art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Z zestawień transakcji, dokonywanych przez jednostki organizacyjne Gminy Wieluń, wynika, że w okresie od m-ca stycznia 2019 r. do m-ca marca 2022 r. w ramach prowadzonej przez radnego Jarosława Rozmarynowskiego działalności gospodarczej, dokonano ok. 200 transakcji z jednostkami organizacyjnymi Gminy Wieluń (głownie placówkami oświatowymi i Miejską i Gminną Biblioteką Publiczną w Wieluniu). Wartość transakcji przekroczyła 300.000 zł.Fakt, tak dużej ilości dokonanych transakcji przez radnego, prowadzi do przyjęcia wniosku, że doszło do naruszenia art. 24f ustawy o samorządzie gminnym. Jak wynika z ww. zestawienia, transakcje z wykorzystaniem mienia nie miały charakteru incydentalnego, a konieczność takiej transakcji nie wynikała z wyjątkowych, nadzwyczajnych okoliczności (okoliczności kryzysowych, które np. ze względu na czas i ochronę mienia, zdrowia i życia wymagałyby zawarcia takiej transakcji). Wskazane w informacjach transakcje były dokonywane przez dłuższy okres czasu (jak wyżej), a współpraca miała charakter ciągły, stały (w przypadku Miejskiej i Gminnej Biblioteki Publicznej, transakcje były wykonywane w każdym miesiącu począwszy od 2019 r.)
Radowski przytacza w projekcie uchwały opinię radcy z Urzędu Miejskiego, Jakuba Krawczyka:
„Mając na względzie formalny charakter deliktu z art. 24f nie ma znaczenia analiza spadku czy wzrostu wartości transakcji, gdyż wzrost ten może być spowodowany wzrostem cen, towarów specyfika zamówień, uwarunkowaniami rynkowymi (wywołanymi np. pandemią). Nawet jeżeli radny nie uzyskałby, żadnej korzyści, to sam fakt prowadzenia działalności z wykorzystaniem mienia gminnego stanowi już podstawę do oceny czy doszło do naruszenia art. 24f ustawy.” Z opisanych wyżej sytuacji oraz ze sprawdzenia i stwierdzenia stanu faktycznego, w tym terminów ich zaistnienia, Rada Miejska w Wieluniu stwierdza, że zachodzi sytuacja naruszenia przez radnego Gminy Wieluń Jarosława Rozmarynowskiego zakazu wynikającego z art. 24f ust.1 ustawy o samorządzie gminnym, na skutek naruszenia zakazu łączenia mandatu radnego z prowadzeniem działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego Gminy Wieluń.
– czytamy dalej w projekcie uchwały.
Jest zwołana sesja w normalnym trybie, Rada Miejska tę uchwałę rozpatrzy. Jaka będzie decyzja radnych, ja tego nie wiem. Musimy poczekać do sesji, kiedy radni zapoznają się z uzasadnieniem i wtedy dokonają rozstrzygnięcia.
– informuje Piotr Radowski, przewodniczący Rady Miejskiej w Wieluniu.
Początek sesji o 9:00.