Ubankowienie Polaków systematycznie rośnie. To o wiele bezpieczniejsze, niż pobieranie świadczeń w gotówce – przekonuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Policja. Finanse Polaków stają się coraz bardziej cyfrowe. Coraz więcej osób – zarówno młodych, jak również tych starszych – ma konto w banku, korzysta z kart płatniczych oraz specjalnych aplikacji na telefony komórkowe. Oznacza to oszczędność czasu, większe bezpieczeństwo i wygodę. Obecnie ponad 75 proc. klientów ZUS z naszego regionu otrzymuje świadczenia emerytalno-rentowe bezpośrednio na rachunek bankowy
Od kilkunastu lat wypłaty świadczeń na rachunki bankowe stopniowo rosną – mówi Monika Kiełczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa łódzkiego. – Jeszcze w 2005 roku było ich nieco ponad 40 proc., a w 2008 roku – połowa. Bezgotówkowa forma wypłaty świadczeń jest formą bezpieczniejszą również w kontekście pandemii. Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje obrót bezgotówkowy z uwagi na zmniejszone ryzyko przenoszenia bakterii i wirusów. Na ubankowieniu zyskują więc seniorzy, bo przelew emerytury zwiększa ich bezpieczeństwo finansowe, osobiste i zdrowotne, co jest szczególnie ważne właśnie teraz.
Wypłata świadczeń na rachunek bankowy ogranicza ryzyko kradzieży środków w wyniku oszustw znanych jako metoda „na wnuczka” czy „na policjanta”.
Posiadanie karty bankomatowej zmniejsza ryzyko oszustwa seniora, wtedy o wiele trudniej jest taką osobę okraść. Senior powinien zapamiętać kod pin. W żadnym wypadku ten unikalny kod nie powinien być zapisywany na karcie – mówi asp. sztab. Marzanna Boratyńska z Komendy Miejskiej Policji w Łodzi.
Z policyjnych danych wynika, że każdego roku tysiące starszych osób traci w wyniku różnych przestępstw miliony złotych.
Oszuści wykorzystują chęć niesienia pomocy przez osoby starsze – podkreśla asp. sztab. Marzanna Boratyńska. – Przestępcy podszywają się pod policjantów, prokuratorów, sędziów, pracowników rożnych instytucji czy też pilnie potrzebujących pomocy członków rodziny. Przy tego typu przestępstwach bardzo ważną rolę odgrywa profilaktyka, której głównym celem jest uświadomienie osobom starszym o grożącym im niebezpieczeństwie ze strony oszustów. Zdarza się, że dzwoniący nie wskazuje żadnego celu, na który potrzebuje pieniędzy, lecz niemal zawsze prosi o dyskrecję wobec innych członków rodziny. Wówczas często, oprócz gotówki, seniorom zostają odebrane również inne przedmioty wartościowe, np. biżuteria.