Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała to jeden z przykładów wyjątkowego dziedzictwa kulturowego i technicznego w województwie łódzkim. Istniejąca już od 107 lat 50-kilometrowa linia wąskotorówki oraz zabytkowa infrastruktura wymagają ochrony i naprawy dla kolejnych pokoleń. Samorząd Województwa Łódzkiego chce ocalić tę kolej, aby jak najdłużej woziła pasażerów. O tym, czy będą to tylko kursy turystyczne, czy Kolej Rogowska zostanie włączona do regularnych przewozów, zdecydują sami mieszkańcy Łódzkiego.
Jako samorząd od lat konsekwentnie budujemy siatkę połączeń w ramach transportu zbiorowego w całym Łódzkiem. Chcemy, aby na mapie naszego województwa nie było miejscowości wykluczonych komunikacyjnie. Teraz będziemy sprawdzać, w jakim stopniu możemy w tym celu wykorzystać Kolej Rogowską, która dodatkowo jest jedną z atrakcji turystycznych naszego regionu. Dzięki temu poznamy potrzeby i pomysły pasażerów, a to najważniejszy kierunek działania, bo przecież robimy to wszystko dla Państwa – zachęca mieszkańców do udziału w badaniach Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego.
Badania mają określić potrzeby i oczekiwania pasażerów, mieszkańców położonych przy trasie kolei gmin: Rogów, Jeżów, Głuchów, Rawa Mazowiecka, Regnów, miasta Rawa Mazowiecka oraz miasta i gminy Biała Rawska. Są częścią projektu pod nazwą „Identyfikacja kluczowego kierunku rozwoju Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała” i pozwolą przygotować opracowanie eksperckie określające szczegóły dalszego funkcjonowania Kolei Rogowskiej. Opracowanie, wykonywane na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego WŁ, dotyczy kilku wariantów m.in. wykorzystania kolei tylko do przewozów turystycznych, ale również przywrócenia codziennych połączeń w ramach publicznego transportu zbiorowego z wyższymi prędkościami i atrakcyjnymi czasami przejazdu, zarówno w ramach samej linii wąskotorowej, jak i w skomunikowaniu z normalnotorowymi pociągami ŁKA. To ostatnie rozwiązanie zapewni mieszkańcom gmin, przez które przebiega linia kolei, połączenie ze stolicą naszego regionu. Wykonawcą badania oraz opracowania eksperckiego jest spółka Multiconsult Polska sp. z o.o., a cały projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt realizowany dla Kolei Rogowskiej jest pierwszym przedsięwzięciem dla linii kolejowej o prześwicie toru mniejszym niż 1435 mm. Jest to więc zadanie nowatorskie i wymagające nieszablonowego podejścia – informuje Przemysław Panek z Multiconsult Polska.
Przypominamy, że mieszkańcy Ziemi Wieluńskiej także mogli korzystać przez lata z usług kolei wąskotorowej. Wieluńska „ciuchcia” pierwszy raz ruszyła na tory 26 listopada 1916 roku, a ostatni kurs do Praszki wykonała 31 sierpnia 1987 roku. Do tej pory zachowały się liczne ślady związane z Wieluńską Koleją Dojazdową – m.in. jest to budynek po dworcu w Wieluniu, parowóz z wagonem osobowym w Praszce czy pług odśnieżny eksponowany właśnie w Rogowie.
Fot. lodzkie.pl
Jak wyglądała wieluńska wąskotorówka zobaczyć możemy na zachowanym materiale filmowym udostępnionym przez kmk Poznań: