„Rozwiązania systemowe są złe i mam nadzieję, że zostaną wkrótce zmienione” – tak podczas sesji w Osjakowie, na której ustalano wysokość opłat za odbiór odpadów, mówił wójt gminy Jarosław Trojan. Opłaty, które będą musieli ponosić mieszkańcy, wzrosną z 9 do 21 złotych miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość. Takie ceny bulwersują wszystkich, jednak jak podkreślali radni – w tej kwestii samorządy są stawiane pod ścianą.
Jarosław Drutowski, radny gminy Osjaków:
Od roku 2006 – wtedy było 3,50, dzisiaj mamy 21 złotych, czyli około 700% wzrosły nam ceny, bo jest jedna firma i sobie życzy, ile chce . Ja myślę, że jest to niewspółmierne do dochodów mieszkańców i dlatego mieszkańcy się denerwują, bo jak można takie wysokie koszty ponosić, tym bardziej, że koszy jest coraz więcej i za wszystko trzeba zapłacić.
Jarosław Trojan, wójt gminy Osjaków:
Jesteśmy jako gmina, państwo jako radni, ja jako wójt postawieni pod murem. Musimy ten system, który został przyjęty w rozwiązaniach ustawowych, wdrożyć do realizacji, pomimo że jest on bardzo kosztowny dla mieszkańców. Z żalem i bólem, ale musimy te stawki w ten sposób ustalić, żeby nam te wpływy pokryły wydatki. Domyślam się, że będzie z tym cała masa problemów, dyskusji i wcale się nie dziwię mieszkańcom, bo każdy z nas patrzy przez pryzmat własnego portfela. Jeśli płacił do tej pory 9 złotych, a teraz ma zapłacić 21 złotych, razy liczba mieszkańców, domowników, są to ogromne wydatki, wzrost wydatków w budżecie domowym.
Do przetargu zgłosiła się tylko jedna firma, nowe opłaty będą obowiązywać od lutego. Harmonogram odbioru odpadów i nowe zasady segregacji znajdują się na stronie internetowej Urzędu Gminy w Osjakowie.
W systemie gospodarowania odpadami rząd wprowadził kilka zmian, które generują wyższe koszty:
1. Z 3 do 5 wzrasta ilość pojemników na odpady
2. W okresie od kwietnia do października częstszy wywóz odpadów zmieszanych i bio (co 2 tygodnie)
3. Korzystanie ze środowiska – wzrost stawek odprowadzanych do Urzędu Marszałkowskiego przez firmy
4. Od 1 stycznia gmina będzie musiała płacić za rzeczywistą ilość odbieranych odpadów
5. System gospodarowania odpadami powinien się samofinansować, po 6 miesiącach gmina musi przeprowadzić bilans
6. Każdy jest zobligowany do segregacji, wyższe stawki za śmieci niesegregowane to kary za niewywiązywanie się z tego obowiązku