95 lat temu powstała linia kolejowa 181, biegnąca ze stacji Kalety m.in. przez Krzepice, Dzietrzniki, Pątnów i Wieluń do stacji Podzamcze (Wieruszów). Decyzję uprawniającą „rząd do budowy pierwszorzędnej, normalnotorowej kolei użytku publicznego (…) ogólnej długości około 122 klm.”[pisownia org.] podjął 23 czerwca Prezydent RP Stanisław Wojciechowski, pierwsze prace rozpoczęły się w lipcu 1925, a 6 listopada 1926 roku nastąpiło uroczyste przekazanie linii do użytku.
Gdy ją położono to puszczony został pociąg próbny, który jechał z obciążnikami. On sprawdzał czy wszystko jest w porządku. Po przejechaniu pociągów inspekcyjnych dopiero pojechał pierwszy pociąg, którym przyjechali, można powiedzieć, dygnitarze na otwarcie linii. Zatrzymali się w Słowikowie koło Rudnik, zjechały się ówczesne wielkie osobistości, nastąpiło przecięcie wstęgi oraz poświęcenie linii i wtedy dopiero pociąg mógł przejechać całą trasę.
– mówił Stanisław Kokot, współautor książki „1926-2006. Kalety – Podzamcze”.
Już w latach 20-tych ubiegłego wieku planowano rozbudowę sieci kolejowej m.in. o połączenie Wielunia z Łodzią.
Premierowa emisja programu „Marszem przez historię” poświęconego linii kolejowej 181 na naszej antenie w sobotę, 16 stycznia o 14:15.
Już teraz można posłuchać jej tutaj:
O uroczystościach związanych z 90-leciem powstania linii pisaliśmy tutaj.
Galerię zdjęć dworca PKP Wieluń-Dąbrowa przed przebudową dostępna jest tutaj.