Ponad 60 uczniów z placówek oświatowych powiatu wieluńskiego wzięło dziś udział w szóstej edycji Konkursu Poezji i Piosenki Angielskiej i Niemieckiej w Zespole Szkół nr 2 w Wieluniu. W murach placówki zabrzmiały zarówno klasyczne utwory, między innymi Szekspira, Goethego, Wiliama Blake’a czy McCartney’a , jak i nowości Bruno Marsa, Adele czy Eda Sheerana.
Konkurs ma swoje grono fanów wśród uczniów i nauczycieli szkół powiatu wieluńskiego – tłumaczy Michał Łasiński, nauczyciel języka angielskiego w Zespole Szkół nr 2 w Wieluniu. – W tym roku do Zespołu Szkół nr 2 przybyło 60 uczestników z 10 szkół podstawowych i 7 szkół średnich. Udało nam się wypracować pewną tradycję, doświadczenie. Ja zajmuję się w tym roku konkursem po raz pierwszy. Pomagam głównej organizatorce, pani Monice Chudy. Myślę, że nasza impreza ma szczególny charakter, zdołaliśmy do niej przekonać wielu nauczycieli i uczniów ze szkół naszego powiatu. Nieprzypadkowo wybraliśmy również ten czas – przedświąteczny, który ma swoją specjalną atmosferę, która, mam nadzieję, udzieli się wszystkim uczestnikom naszego konkursu.
Ja zaprezentowałem wiersz Dylana Thomasa „Do not go gentle into that good night” – mówi Jakub Nakiela z Katolickiego Technikum Analitycznego SPSK w Wieluniu. – Autor chciał pokazać, żeby nie godzić się na powolne umieranie, żeby mieć tę chęć życia do ostatniej chwili. Jeden z wersów, który się powtarza, mówi o tym, żeby się wściekać, kiedy umieramy w świetle dnia, żeby brać z tego życia całymi garściami. Warto brać udział w takich konkursach ze względu na to, że jesteśmy w stanie poznać poezję innych krajów, w moim przypadku poezję angielską. Jest to też pewien sposób na podszlifowanie języka oraz ciągła walka ze stresem i z tremą.
Wybrałam wiersz Hermanna Hesse „Zu spat” – tłumaczy Olimpia Bartos ze Szkoły Podstawowej w Bieniądzicach. – Wiersz jest o miłości, która niestety jest już spóźniona i emocje wypaliły się. Osoba, która najpierw chciała tej miłości, została wyśmiana, a później role się obróciły. Takie konkursy to możliwość pokazania się na scenie, wystąpienia publicznie, ale pozwalają również nauczyć się języków obcych, bardziej popracować nad ich wymową.
Wiersz Rudyarda Kiplinga pod tytułem „If” wybrał uczeń I liceum Ogólnokształcącego w Wieluniu. Bardzo lubię sztukę i recytowanie różnych wierszy – mówi Mateusz Jakubowski. – Zastanawiałem się, jaki wiersz mógłbym tutaj zaprezentować, aż nagle spotkałem piękny wiersz „If”. Nie słyszałem praktycznie nigdy o tym Rudyardzie Kiplingu, ale jego wiersz mnie tak zainspirował, że musiałem go tutaj wyrecytować. To jest wiersz filozoficzny o tym, że nie należy się poddawać, trzeba mieć we wszystkim umiar i wtedy ma się władzę nad tym światem. Wtedy można żyć, wtedy można być człowiekiem. Tak, jak jest na końcu wiersza: „Będziesz mężczyzną mój synu!” Moim zdaniem to dobrze, że takie konkursy istnieją. Wtedy można zyskać wiedzę, jeżeli chodzi o język oraz także jeżeli chodzi o wystąpienia publiczne.
Wyniki:
Kategoria wiersz anglojęzyczny:
1 miejsce Mateusz Jakubowski z ILO w Wieluniu
2 miejsce Michał Wojtysiak z II LO w Wieluniu
3 miejsce Jakub Nakiela z TSPSK w Wieluniu
Wyróżnienie: Weronika Sekieta ze SP nr 5 w Wieluniu
Kategoria wiersz niemieckojęzyczny:
1 miejsce: Wiktoria Kowalczyk z ZS nr 2 w Wieluniu
2 miejsce Dominika Podgórska z II LO w Wieluniu
3 miejsce Natalia Mateuszek z ZS nr 1 w Wieluniu
Wyróżnienie: Barbara Zając z II LO w Wieluniu
Kategoria piosenka anglojęzyczna:
1 miejsce Adrianna Włodarczyk ze SP nr 5 w Wieluniu
2 miejsce Maja Ciach z II LO w Wieluniu
3 miejsce Karolina Podgórska ze SP w Wieluniu
Wyróżnienie: Oliwia Kowal z ZS nr 1 w Wieluniu
Kategoria piosenka niemieckojęzyczna:
1 miejsce Martyna Sitarska z II LO w Wieluniu
2 miejsce Sandra Gruszka z II LO w Wieluniu
3 miejsce Kornelia Krawczyk z ZSi P w Krzyworzece
Wyróżnienie: Marianna Kuźnik z I LO w Wieluniu