ZUS jest zobowiązany do rozpatrywania wniosków o świadczenie postojowe zgodnie z przepisami prawa. W Tarczy 4.0 zostały uchwalone zmiany, które wskazują jakie warunki muszą być spełnione, aby zleceniobiorca mógł sam złożyć wniosek o świadczenie postojowe, tj. bez pośrednictwa zleceniodawcy. Wnioski mogą być składane przez zleceniobiorców od 24 lipca.
Aby starać się o postojowe należy spełnić warunki wskazane w ustawie, m.in.: umowa zlecenia musi być zawarta przed 1 kwietnia 2020 r., umowa nie może dojść do skutku lub nastąpiło ograniczenie jej wykonywania z powodu przestoju w prowadzeniu działalności zleceniodawcy w następstwie COVID-19 – tłumaczy Monika Kiełczyńska, regionalna rzeczniczka ZUS województwa łódzkiego. – Ważnym warunkiem jest także to, aby przychód z umowy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku, nie był wyższy od 300 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału to jest dla wniosków składanych w lipcu i sierpniu od kwoty 15 994,41 zł.
W przypadku zleceniobiorców nie mogą oni podlegać ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu.
Przepisy prawa nie przewidują możliwości składania wniosków za okres wstecz – dopowiada Monika Kiełczyńska. –
W tej sytuacji nie można składać wniosku o postojowe uwzględniającego przychody za kwiecień czy maj. Gdy wniosek będzie składany w lipcu, to powinien w nim być wykazany przychód zleceniobiorcy z wykonywania umowy osiągnięty w czerwcu, a gdy będzie składany w sierpniu – to z lipca.
Na Platformie Usług Elektronicznych ZUS został udostępniony wniosek o świadczenie postojowe dla zleceniobiorców, którym zleceniodawca odmówił złożenia takiego wniosku. Można go przekazać do ZUS wyłącznie elektronicznie.