O autyzmie i Zespole Aspergera rozmawiano dziś w Wieluńskim Domu Kultury w ramach spotkań słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Opowiadano o objawach, etapach choroby, leczeniu i opiece. Nie zabrakło również kilku ważnych wskazówek, które pomogą zrozumieć i dodadzą pewności w opiece nad osobą chorą, bo to, co dla niej najważniejsze, to obecność, wsparcie, a przede wszystkim zrozumienie.
Będę opowiadała o zagadnieniu, które jest bardzo ważne dla osób współuczestniczących w wychowaniu dzieci – wyjaśnia Barbara Puchała, dyrektor i psycholog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wieluniu. – O Zespole Aspergera i o autyzmie jako takich dwóch schorzeniach, których ostatnio mamy wzrastające statystyki rozpoznawalności, a jednocześnie biorąc pod uwagę specyfikę funkcjonowania tych dzieci, słuchacze byli zainteresowani taką podstawową wiedzą na temat tego, co składa się na ten problem, jakie zachowania są typowe dla dzieci z takim rozpoznaniem i tym samym, jak tworzyć warunki i bezpieczne środowisko, w którym one mogłyby się rozwijać. Z jednej strony powiem, że choroby rzadkie, ale z drugiej strony coraz częstsze. To trochę taki paradoks, bo faktycznie rzadkie były, ale wobec zmieniających się też takich niepełnosprawności, które są obserwowane, przestają być rzadkimi, a stają się naszą codziennością. Może taki przewrotny tytuł, ale tytuł obrazujący to, że musimy zmienić swoje nastawienie i swój sposób myślenia dotyczący pewnych określonych sytuacji po to, by dać tym dzieciom miejsce wśród nas. Babcie i dziadkowie to najczęściej ludzie całym sercem zaangażowani w to, by dzieciom pomagać, by pełnić opiekę nad wnuczkami i wspomagać rodzica w takim wychowaniu, a tak naprawdę wychowanie dziecka z takim rozpoznaniem jest procesem, który wymaga wielkiej uwagi, ogromnego zaangażowania, ale i też również wiedzy, którą postaram się dzisiaj słuchaczom przekazać. Warto opowiedzieć o tym, że pewne zachowania to właśnie składowe funkcjonowania tej choroby, to nie wymysły, to nie fanaberie, to tak naprawdę objawy, o których warto wiedzieć, by pomagać dzieciom od jak najwcześniejszych lat adaptować się do warunków społecznych.
Kolejne spotkanie słuchaczy zaplanowano 21 listopada, a gościem będzie Danuta Parzyjagła, która opowie o polskich noblistach.
Komentarze