W związku z informacją, że na osiedlu Dąbrowa w Łodzi pojawił się oszust podający się za pracownika ZUS, Zakład apeluje do swoich klientów o daleko idącą ostrożność. Uważajmy, kogo wpuszczamy do domu i komu podajemy swoje dane przez telefon.
Oszust kontaktował się z emerytami, tłumacząc, że jest z ZUS-u i że w danych emeryta jest pewna nieścisłość, która może spowodować, że wypłata trzynastej emerytury nie zostanie wypłacona – informuje Monika Kiełczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa łódzkiego. – Nie dajmy się nabrać. Osoby uprawnione otrzymają trzynastą emeryturę w ten sam sposób jak świadczenia, które otrzymują co miesiąc. Jeśli emeryt otrzymuje swoje świadczenie na konto, trzynasta emerytura będzie przelana na to samo konto, a jeśli emeryturę co miesiąc przynosi listonosz, to w ten sam sposób przekazane zostanie trzynaste świadczenie. W sprawie trzynastej emerytury nie składa się żadnych wniosków. ZUS sam weryfikuje uprawnienia. Nie dajmy się wiec też oszukać na ewentualnie oferowaną pomoc w napisaniu niepotrzebnego wniosku. Pamiętajmy też, że ZUS sprawy z klientami załatwia listownie lub w placówkach Zakładu, a także poprzez uwierzytelniony profil na Platformie Usług Elektronicznych. Osobiste odwiedzenie klientów przez pracowników ZUS w ich domach jest wyjątkowo rzadkie. Dotyczy sytuacji, gdy przeprowadzana jest kontrola wykorzystania zwolnień lekarskich lub kontrola płatnika składek, którego siedziba firmy jest jednocześnie miejscem jego zamieszkania.
Jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości co do tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS, powinien skontaktować się z ZUS, dzwoniąc do Centrum Obsługi Telefonicznej pod numer 22 560 16 00.