W 2023 pojedziemy obwodnicą Praszki i Gorzowa Śląskiego (zdjęcia)

   W trzecim kwartale tego roku ma zostać ogłoszony przetarg, a prace budowlane mają rozpocząć się w 2021 roku. Do końca 2022 nowa droga ma być gotowa. Koszt jej budowy szacuje się obecnie na ok. 200 milionów złotych.

   Wczoraj w Praszce odbyło się spotkanie przedstawicieli inwestora (GDDKiA) i projektantów z mieszkańcami gminy. Zaprezentowano i omówiono korytarz, jakim poprowadzona będzie trasa. To wariant 4.3, który po szczegółowych analizach okazał się najbardziej optymalnym z trzech proponowanych rozwiązań (ich prezentacja odbyła się w styczniu ubiegłego roku, o czym informowaliśmy tutaj: Obwodnica Praszki i Gorzowa Śl. w 2022 roku? (galeria zdjęć). Podobne spotkanie odbyło także w środę w Gorzowie Śl.
    - Są to dla nas bardzo owocne spotkania - mówi Agnieszka Moczydłowska, zastępca naczelnika Wydziału Dokumentacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu. - Zaprezentowany wariant jest już tym, którym będzie przebiegała obwodnica. Póki co jesteśmy jeszcze na etapie koncepcji programowej. Jest to etap studialny, który określa nam zakres rzeczowy. Do tej pory zastanawialiśmy się nad korytarzem. Teraz, gdy mamy wybrany korytarz, zastanawiamy się jak poprzez drogi dojazdowe skomunikować drogę z nieruchomościami, które odcinamy. Zastanawiamy się także już nad szczegółami technicznymi i rozwiązaniami projektowymi.
   Podczas spotkań zainteresowani właściciele, których działki częściowo lub w całości zostaną wykorzystane pod budowę planowanej trasy, mogli zapoznać się ze szczegółami projektu. Inwestor i projektanci liczą na ich aktywny udział w konsultacjach, które mają na celu doprecyzowanie rozwiązań zaproponowanych w projekcie.
    - Prezentujemy nasze rozwiązania po to, by dokładniej poznać potrzeby ludności, która będzie korzystała z tej drogi, ale jednocześnie „zostanie” z tą drogą - dodaje Moczydłowska, która zaznacza, że w interesie inwestora jest, by już na tym etapie rozwiązać wszelkie konflikty, które mogłyby się pojawiać. - Ale jednocześnie ułatwić też mieszkańcom, którzy mieszkają przy drodze, godne warunki życia. Na tym etapie zbieramy wnioski. Chcemy się dowiedzieć jak mieszkańcy korzystają z tego terenu zlokalizowanego w korytarzu drogi. Dlatego tak ważne są teraz wnioski, które Państwo będą kierowali do nas w okresie dwóch tygodni jakie przeznaczyliśmy na konsultacje. Chodzi o to, by później po analizie, móc możliwe wnioski wprowadzić.
   Chodzi o takie rozwiązania, których na etapie projektowania nie sposób z dotychczasowych map wyczytać. To rolnicy, przez których działki przeprowadzona ma być droga wiedzą najlepiej, którędy dotrzeć do ich pól, z której strony odbywa się najczęściej komunikacja. Jak zawsze chodzi więc o kompromis, który wszystkim zapewni satysfakcję. A jest nad czym dyskutować, bo o ile dziś dotarcie do ziemi uprawnej wiąże się np. z pokonaniem półtora do dwóch kilometrów, to po wybudowaniu obwodnicy, która odetnie bezpośredni dostęp do działki jak „rzeka”, trzeba będzie pokonać kilka lub w skrajnych przypadkach nawet kilkanaście razy dłuższą drogę.

   Sama obwodnica ma mieć prawie 13 kilometrów długości. Projekt przewiduje wybudowanie drugie tyle dróg dojazdowych do pól i nieruchomości. Kolejnych ponad 2,5 kilometra dróg gminnych, wewnętrznych i krajowych ma być przebudowanych. Powstaną cztery ronda na skrzyżowaniach z obecnymi drogami krajowymi 42 i 45 oraz dwa mosty (nad Prosną i Wyderką) i sześć wiaduktów (pięć w ciągu projektowanej obwodnicy nad istniejącymi drogami i jeden w ciągu drogi gminnej nad obwodnicą). W projekcie zarezerwowano także miejsce pod ewentualny parking dla transportu ciężarowego.
   Jej wybudowanie ma odciążyć od tranzytu drogowego centra miast, usprawnić i skrócić przejazd na kierunkach Kluczbork-Wieluń, Kluczbork-Rudniki i Rudniki-Wieluń, a także poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego (zarówno tranzytowego, jak i w ujęciu lokalnym). Pozytywne skutki mają zostać osiągnięte w odniesieniu do atrakcyjności gospodarczej i turystycznej gmin oraz poprawy jakości życia w miastach poprzez zmniejszenie poziomu emisji spalin oraz hałasu pochodzącego ze środków transportu drogowego na terenie obszarów zabudowanych.
   Przyjęty harmonogram realizacji inwestycji przewiduje, że w drugim kwartale bieżącego roku zostaną uzyskane decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach (decyzje te wydaje samorząd, na którego terenie znajduje się większość projektowanej inwestycji, w tym przypadku jest to Urząd Miejski w Praszce - dop. red.), a w trzecim kwartale ogłoszony zostanie przetarg. Rok później ma nastąpić podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą. Kolejny rok rezerwuje się na uzyskiwanie przez wykonawcę wszelkich niezbędnych zezwoleń i przejęcie gruntów pod inwestycję. Prace budowlane zaplanowano na lata 2021 - 22. Oznacza to, że oddanie obwodnicy do użycia możliwe będzie w pierwszym kwartale 2023 roku.

   Szczegółowe mapy i materiały dotyczące planowanej inwestycji znajdują się na stronie dk45-obwodnica-praszki.pl.

Posłuchaj:



REDAKCJA PORTALU radiozw.com.pl NIE ODPOWIADA
ZA TREŚĆ KOMENTARZY ZAMIESZCZANYCH PRZEZ INTERNAUTÓW

REKLAMA